De herfstregens zijn weer in het land en op de radio horen we vaak berichten over lange files, alle dure brandstof ten spijt. Ikzelf probeer "tegengas" te geven door zoveel mogelijk verplaatsingen met de fiets te doen ... maar dat is niet altijd evident in koudere en donkere tijden. De straatverlichting wordt vaker gedoofd en je ziet de grote en kleine putten 's avonds vaak niet meer liggen. En zelfs bij klaarlichte dag liggen er overal vervelende hindernissen op de loer ... geen wonder dat heel veel Vlamingen nog altijd koning auto verkiezen voor hun verre en dichte verplaatsingen. Op de foto bij dit artikel zie je bijvoorbeeld twee hele gevaarlijke bulten langsheen de Deinsesteenweg... die liggen daar al heel lang, en mijn hoop is nu dat er iemand bij het agentschap Wegen en Verkeer dit artikel leest en eens de moeite doet om wegenwerkers op pad te sturen om al die gevaarlijke bobbels weg te frezen. Ik moet dan ook denken aan de Tieltse dame die in oktober ten grave werd gedragen na een bijzonder tragisch fietsongeval met een zwaar landbouwvoertuig.
In tijden van klimaatverandering en energieschaarste zou de overheid er alles moeten aan doen om fietsen en fietsveiligheid te promoten ... maar blijkbaar is niet iedereen die mening toegedaan, want op facebook schreef iemand onlangs: "Dank u burgemeester van Deinze, bezeten van fietspaden" en dit naar aanleiding van het slopen van herberg de Steenoven, op de grens van Aarsele en Wontergem. Waar ooit dit iconische cafétje stond gaapt nu een grote leegte, en het is bijzonder jammer dat deze gezellige pleisterplaats is moeten verdwijnen voor de aanleg van een fietspad, maar dat is wel een plan dat al 16 jaar in de steigers staat. Ieder zijn mening natuurlijk, en het bewijst dat niet iedereen achter het plan staat om de fietser beter te beschermen en de actieradius van de auto’s in te perken.
Toch was er op FB ook een bericht te lezen van de Tieltse fietsersbond, waarin ze meedelen dat de stedelijke verkeerscommissie met nogal wat vertraging op de proppen is gekomen met de voorstelling van de verkeersleefbaarheid studie en een mobiliteitsplan voor Tielt (een studiebureau is daar al mee bezig sinds het voorjaar van 2020).
Mijn vader verbood me 50 jaar geleden om langsheen de gevaarlijke "Staatsbaan" van Aarsele naar Tielt te fietsen, en ik heb het mijn kinderen en straks mijn kleinkinderen ook verboden. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat daar binnenkort inderdaad verandering in komt en dat er eindelijk eens werk wordt gemaakt van een grondige aanpak van de talrijke mobiliteitsproblemen in en rond Tielt. (Hula)