Mondiale raad Tielt wil daadkrachtig en duurzaam mobiliteitsplan

Patrick Demarest

22/01/2021
Actua

Binnen de context van het lopende participatietraject rond verkeersleefbaarheid in Tielt, werkte de Werkgroep ‘Lokale en Leefbare Stad’ van de Tieltse Mondiale Raad een visie- en adviestekst mobiliteit uit. De werkgroep deed dat met de Agenda 2030 van de VN als leidraad. Die oefening resulteerde in dertien heel concrete voorstellen. Het realiseren ervan vraagt een gedurfd, daadkrachtig en toekomstgericht beleid. Ze leveren concrete resultaten op, en de leden van de werkgroep zijn ervan overtuigd dat ze de weg tonen naar een leefbare, duurzame toekomst voor een hedendaagse Tieltse mobiliteit.

In 2015 lanceerden de Verenigde Naties “Agenda 2030”: vanuit 5 pijlers (mensen, welvaart, vrede, partnership, planeet) werden 17 doelstellingen geformuleerd die tegen 2030 van de aarde een meer duurzame plaats moeten maken. Deze doelstellingen worden de “Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen” of “Sustainable Development Goals (SDG’s)” genoemd. Ze vormen een praktisch framework en gemeenschappelijke taal om samen een gebalanceerd duurzaam beleid te voeren in een toenemende complexe samenleving. Met andere woorden: samen als mensheid concrete doelen nastreven, over alle verschillen heen.

De Tieltse Mondiale Raad (voorheen de Noord Zuid Raad) heeft als opdracht deze Agenda 2030 en dus de 17 SDG’s onder de aandacht te brengen, te activeren, te stimuleren en te monitoren op lokaal niveau.

De Tieltse Mondiale Raad wordt voorgezeten door Joris Cools en is samengesteld uit vertegenwoordigers van het Tieltse middenveld en individuele burgers. Ze zet eigen activiteiten op maar heeft bovenal ook een verbindende en adviserende rol op vlak van het duurzaamheidsbeleid van het gemeentebestuur. Ze vraagt ook verantwoording over hoe de gemeente omgaat met de SDG’s in haar beleid.

In het kader van deze verruimde opdracht werden binnen de Tieltse Mondiale Raad verschillende werkgroepen gevormd, waaronder de werkgroep “Lokale en Leefbare Stad”. Deze kersverse, gedreven werkgroep, voorgezeten door Bert Reubens, ging graag in op de uitgestoken hand van het Stadsbestuur om mee na te denken over het nieuwe mobiliteitsplan voor Tielt. Ze keek daarbij zowel op lange (2050), middellange (2025) als korte termijn (2021) en woog alle voorstellen af aan de hand van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties. De tekst is dus opgesteld vanuit een breed perspectief waarin zowel veiligheid, gezondheid, solidariteit, klimaat als milieu centraal staan.

Meer concreet sluiten onder meer de volgende globale duurzame doelen rechtstreeks aan bij het mobiliteitsverhaal: (1) Het aantal doden en gewonden in het verkeer halveren, (2) Het aantal sterfgevallen en ziekten verminderen als gevolg van vervuiling; (3) De infrastructuur moderniseren en duurzaam te maken; (4) Toegang voorzien tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor iedereen; (5) Universele toegang voorzien tot veilige, inclusieve en toegankelijke, groene en openbare ruimtes, in het bijzonder voor vrouwen en kinderen, ouderen en personen met een handicap, (6) Maatregelen inzake klimaatverandering integreren in beleidslijnen, strategieën en planning. CO² uitstoot verminderen (transport is verantwoordelijk voor 30% van de CO² uitstoot).

De grondige denkoefening resulteerde finaal in 13 concrete voorstellen die deze duurzame doelen een stap dichterbij kunnen brengen. Vier van de uitgewerkte voorstellen, worden door de werkgroep als meest prioritair gezien:

  1. Zorg voor veilige verkeersinfrastructuur (met nadruk op de schoolomgevingen).
  2. Realiseer 2 groene assen door het stadscentrum en fietsverbindingen naar de buurgemeenten.
  3. Ban doorgaand (vracht)verkeer uit het centrum.
  4. Kies voor éénrichtingsverkeer in de kernen.

 

Meegenomen, dit laatste voorstel kan er ook voor zorgen dat Tielt geen parkeerinfarct krijgt tijdens de werken aan de Collegesite.

De andere voorstellen zijn:

  • Zorg voor leefbare en groene woonkernen
  • Zorg voor een blijvende, duidelijke en efficiënte overlegstructuur
  • Stop aanleg nieuwe (auto)wegen en verkavelingen
  • Zorg voor een flexibel parkeerbeleid
  • Voorzie (openbare) mobiliteit als basisrecht voor iedereen
  • Kies voor een duurzame en efficiënte uitvoering
  • Informeer de bevolking positief en stimuleer intensief
  • Gebruik ambitieuze, concrete, meetbare en haalbare doelstellingen
  • Maak Tielt pilot voor een ‘Smart Country-side’

Deze voorstellen realiseren vraagt een gedurfd, daadkrachtig en toekomstgericht beleid. Ze betekenen een duidelijke breuk met het verleden, maar tonen een weg naar een leefbare, duurzame toekomst voor de Tieltse jongeren en houden rekening met de mobiliteit van de toekomst. Het draagvlak voor een dergelijke toekomstgerichte aanpak is de laatste jaren erg groot geworden, niet alleen op Europees en wereldvlak, maar ook lokaal.

Interessant en veelbelovend, is dat er in het Tieltse meerjarenplan 2020-2025 al veel goede intenties terug te vinden zijn:

  • 1: We maken werk van een verkeersplan waar STOP (stappen, trappen, openbaar vervoer, personenwagens) principe centraal staat.
  • Doelstelling 3.2: Stad Tielt werkt aan verkeersleefbare centra.
  • Doelstelling 3.3: Stad Tielt werkt een integraal parkeerbeleid
  • 4: Stad Tielt heeft bijzondere aandacht voor de fietser.
  • Doelstelling 3.5: Stad Tielt voert een actief voetgangersbeleid.
  • Doelstelling 7.1: We engageren ons voor een duurzaam milieu- en energiebeleid. Hiervoor geven we uitvoering aan de doelstellingen 2030 van het burgemeestersconvenant. Daarnaast worden de SDG’s (duurzame ontwikkelingsdoelen) meegenomen binnen de verschillende beleidsdomeinen.
  • Doelstelling 17.1: Met de expert duurzaamheid implementeren we de SDG’s binnen de verschillende beleidsdomeinen. Samen met de Mondiale Raad zoeken we draagvlak binnen de stadsorganisatie en bij de inwoners van de stad.


Met de Mondiale Raad is men er dan ook van overtuigd dat er met deze voorstellen rekening gehouden wordt, vooral omdat ze erg concrete resultaten kunnen opleveren:

Ze zorgen voor een duidelijke daling van het aantal verkeersslachtoffers1 (-50%, zoals vooropgesteld in duurzaam doel 3.6 van de V.N.) en het aantal vroegtijdige overlijdens door fijn stof3. Ze zorgen voor ruimte voor het planten van meer bomen3 , voor minder vervuilend verkeer en voor een leefbare stad voor mensen, niet voor auto’s; met meer wandelaars,  fietsers en sociale contacten in de Tieltse straten4.

De Mondiale Raad overhandigde haar adviezen op 20 januari aan de Tieltse Schepen voor Mobiliteit, Vincent Byttebier (CD&V), alsook aan het begeleidende studiebureau Vectris. Tijdens een constructief gesprek, verzekerden de initiatiefnemers de Schepen hierbij dat ze de duurzame resultaten van het Tieltse Mobiliteitsplan zullen blijven bewaken.

Via deze link vindt u ons advies terug. De bijlagen met heel concrete invullingen van de voorstellen op de kaart van Tielt hebben we in deze fase niet toegevoegd omdat ze vooral als voorbeeld bedoeld zijn. In deze fase gaat de boodschap met name over de lange-termijn objectieven van een leefbaar, veilig, gezond en duurzaam Tielt.

We zijn er zeker van dat de professionals van stad Tielt en Vectris goed geplaatst zijn om met deze voorstellen aan de slag te gaan en deze verder uit te werken.


1 Tielt telt het meeste verkeersdoden van de Regio Roeselare (cijfers 2018-2019);

2 Op basis van het Europese gemiddelde (bron: Eos december 2020) sterven er jaarlijks 20 Tieltenaren vroegtijdig door fijn stof

310.000 extra bomen in 2025, als onderdeel van -55% CO2 reductie conform de Europese klimaatdoelstelling

4 50% meer wandelaars, fietsers en sociale contacten in de Tieltse straten in 2025.