Stel jezelf eens voor?
“Met mijn vooropleiding in de zorg is het mijn naturel om mensen te helpen. Ik hou ervan wanneer kinderen kunnen shoppen in een aangename sfeer en waar geluisterd wordt naar waar het kind zich best bij voelt. Mijn man en ik hebben bewust gekozen om de winkel helemaal zelf te ontwerpen op maat van de kinderen.”
Hoelang ben je al zelfstandig?
“In de zomer van 2017 startte ik met de webshop Petitfours.”
Kan je de geschiedenis van je zaak en jouw rol daarin schetsen?
“Naast de webshop deed ik aanvankelijk ook ‘homesales’. De klanten stimuleerden me om een fysieke winkel te openen. Het contact met de klanten vind ik een grote meerwaarde. Veel mensen kennen Petitfours van de Tieltse Feesten, markt met LEF, Zotte Maandag, de Margrietekermis, de Tieltse Kerstmarkt, BIS-arts, de Vitrine, of de jaarmarkt van Het Spoor. Dit zijn jaarlijkse topmomenten.”
“Het verkopen is slechts één deel van het werk natuurlijk. Twee keer per jaar moeten de collecties gekozen worden. Wanneer de nieuwe collecties aankomen, ben ik altijd benieuwd wat de klanten ervan zullen vinden. Via e-mail of messenger probeer ik de klanten zoveel mogelijk te helpen met hun vragen, zo gaat het shoppen extra vlot. Naast de openingsuren is het mogelijk om privé te shoppen op afspraak.”
Wat verkoop je allemaal?
“Bij Petitfours vind je hippe, betaalbare kinderkledij van 0 tot 14 jaar. Belgische merken worden gecombineerd met merken uit de naburige landen zoals Frankrijk, Nederland, Noorwegen en Zweden. Af en toe worden enkele nieuwe merken aangekocht. Je vindt bij Petitfours kleding die dagelijks gedragen kan worden, maar ook je feestoutfit kan je hier shoppen. Hoofdzaak blijft dat de kleding comfortabel, kleurrijk en duurzaam moet zijn.
Wat vind je zelf zo tof aan jouw zaak?
“Het leukste aan Petitfours is toch wel wanneer de kinderen met een blij gezicht de winkel buiten stappen of wanneer ze spontaan zeggen ‘Hier gaan we nog komen hé mama?’”
Hoe concurreer je tegen grote ketens?
“We hebben bewust gekozen voor een kleine winkel en willen het graag zo houden. Dat is net de succesformule. Het persoonlijk contact met de klanten maakt dat je hen steeds beter leert kennen en ook beter kan inspelen op hun wensen.”
Doe je vaak acties?
“Acties en kortingen worden aangekondigd via Facebook en Instagram. Af en toe valt er ook al iets te winnen. “Volg en Like ons” is dus de boodschap.”
Wat vind je van Tielt als winkelstad?
“Het is heel fijn dat er een ruim aanbod is van verschillende zaken voor verschillende smaken. Mijn winkel ligt helaas buiten het Tieltse kernwinkelgebied waardoor er geen grote verbondenheid is met de zaken in het centrum. Maar mensen die onze kleding kennen, vinden makkelijk de weg terug.”
Aan welke winkel geef je de fakkel door voor een volgend artikel?
“Ik geef de fakkel graag door aan ‘Bokaal’, een super moedig initiatief met een oog voor een betere toekomst voor ons allen. Dit initiatief wordt gedragen door vrijwilligers. Bokaal bevindt zich in de Bruggestraat in Tielt.”