De vervoerregio Midwest omvat de gemeenten Ardooie, Dentergem, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Oostrozebeke, Pittem, Roeselare, Ruiselede, Staden, Tielt, Torhout, Wielsbeke en Wingene, maar ook het Vlaamse departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, De Vlaamse Waterweg, de Provincie West-Vlaanderen, de NMBS, Infrabel en het departement Omgeving. |
Grote ambities
Het plan is ambitieus. Zo wil het dat tegen 2030 40% van alle verplaatsingen duurzaam zijn en er 15% minder kilometers gereden worden met de auto en de vrachtwagen. Maar duurzaamheid is niet het enige thema. Mobiliteit in de Vervoerregio Midwest moet onder andere ook zo veilig, toegankelijk en sociaal mogelijk worden.
Strategisch
Het regionaal mobiliteitsplan gaat uit van acht strategische doelstellingen. De wagen en de vrachtwagen meer en meer aan de kant laten is er één van. Steden, dorpen en economische knooppunten vlot bereikbaar houden ook. Het plan wil bijdragen tot betere ruimtelijke ordening. Er mogen geen dodelijke verkeersslachtoffers vallen, en het drukke verkeer moet uit de steden en dorpen verdwijnen. De druk op het milieu moet verminderen en iedereen moet zich kunnen verplaatsen. Tot slot zet het plan volop in op slimme systemen voor onze mobiliteit.
Regionaal
Het mobiliteitsplan zit op een regionaal niveau want, zo zegt het plan “Mobiliteitsproblemen stoppen niet aan gemeentegrenzen”. De regionale mobiliteitsplannen zijn de eerste in hun soort, binnen een nieuw wettelijk kader. Pionierswerk dus. Het regionaal mobiliteitsplan bepaalt de toekomstvisie voor mobiliteit binnen onze vervoerregio. Het plan kijkt een langere tijd vooruit, tot 2030 met een doorkijk tot 2050. Het zal dus lang een richtinggevend document blijven.
Basisbereikbaarheid
Het regionaal mobiliteitsplan kadert binnen “basisbereikbaarheid”, de Vlaamse visie op mobiliteit. Met basisbereikbaarheid zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer. Combimobiliteit of het combineren van verschillende vervoersmiddelen zoals trein, bus, fiets, deelauto… staat daarin centraal. Zo maken we werk van veilige en comfortabele vervoersknooppunten waar men gemakkelijk verschillende vervoermiddelen kan combineren om vlot een bestemming te bereiken. Waar er vraag is naar mobiliteit komt er een aangepast aanbod. Alle oplossingen voor het openbaar vervoer bundelt Vlaanderen onder één herkenbare naam: Hoppin.
Feest
Tijdens een feestelijke zitting op 9 mei in Izegem zetten de politiek voorzitter Dirk Verwilst, de ambtelijk voorzitter Lieven Van Eenoo, Machteld Claerhout van het kabinet van minister Lydia Peeters en bevoegd deputé Jurgen Vanlerberghe met een symbolische druk op de knop de laatste fase van het project in gang, met onder meer een openbaar onderzoek.