Wie is Pieter Breyne?
Pieter: “Ik ben geboren en getogen in Tielt op 2 maart 1972, getrouwd met Inge Derijcke en vader van Jérôme (20) en Léonie (18). En er is nog Billie, de hond. Ik liep school in het Sint-Jozefscollege en trok vervolgens naar Gent waar ik afstudeerde als burgerlijk ingenieur elektronica.”
“Ik omschrijf mezelf als optimistisch en positief ingesteld. Dat uit zich ook in het feit dat ik kan genieten van de horeca, bij voorkeur op de terrasjes in Tielt…
Mijn energie haal ik uit de vele interpersoonlijke contacten die ik heb. En als hobby’s zijn er lopen en lezen…als ik tijd heb.”
Wat doe je beroepshalve?
Pieter: “Director bij KPMG Advisory (Zaventem).
Ik geef advies rond het gebruik van Technologie aan de publieke sector: Europese Instellingen, federale en regionale overheid.
Daarnaast ben ik uiteraard mede-eigenaar van de Kamenier, onder het motto achter elke sterke vrouw staat een man …”
“Soms help ik ook wel eens mee met Inge in de winkel en ben verantwoordelijk voor de technische zaken en de verdere ontwikkelingen van de webshop.”
Je bent ook voorzitter van het Kernwinkelgebied.
Pieter: “Dat klopt. Een jaar of drie ongeveer. Kernwinkelgebied staat voor Kortrijkstraat, Bruggestraat, Markt en het eerste deel van de Ieperstraat.”
Wat is de taak van dat comité en hoe is het samengesteld?
Pieter: “Onze taak is kort gezegd: er voor zorgen dat het kernwinkelgebied leeft.
Coördineren van gezamenlijke acties en initiatieven om het kernwinkelgebied te promoten, o.a. via onze ShoppingTielt pagina. Zorgen voor een sterk netwerk onder mekaar en ervoor zorgen dat we allemaal aan hetzelfde zeel trekken.”
“Het comité is samengesteld uit handelaars verspreid over het hele kernwinkelgebied:
“We proberen maandelijks samen te komen met de werkgroep zelf, ongeveer om de drie maanden met het stadsbestuur, de schepen lokale economie en haar team. We kunnen ook ad-hoc samenkomen als er iets specifieks moet besproken of georganiseerd worden.
Daarnaast vertegenwoordig ik ook Kernwinkelgebied Tielt in de Raad van Lokale Economie, het Eindejaarscomité en Tieltse Middenstandsorganisatie (TMO), waar ik dan ook mee werk aan het kerstmarktcomité en comité sociale media.”
Aan welke concrete punten werken jullie?
Pieter: “Het samen opzetten van evenementen: van voor mijn tijd hadden we al de window fashion (voorjaar) en modeloper (september) en de braderie met de Tieltste Feesten, daar hebben we nog late night shopping(s) en apero shopping aan toegevoegd als weerkerende events. En de koopzondagen in december en begin januari bestonden ook al.”
“Aankleding: zo konden we samen met het stadsbestuur mee beslissen over de kerstversiering.”
“Kerstmarkt: samenwerken met de TMO rond organisatie Kerstmarkt. Zo hadden we in 2019 de gezamenlijke kerstfotozoektocht in het kernwinkelgebied.”
“Communicatie en PR: onder andere via het promoten van gebruik #shoppingtielt en onze facebook en instagram (@shoppingtielt) / citymarketing, want we hebben een heel mooie stad met heel wat troeven als kernwinkelgebied.”
“Handelaars samenbrengen om als sterke groep naar buiten te treden: b.v. nieuwjaarsdiner vorig jaar, maar dit jaar helaas niet natuurlijk.”
Waar zou jij in de nabije toekomst willen op focussen?
Pieter: “ Uitbreiding van het aanbod! Er mogen diverse winkels bijkomen zodat shoppen nog aantrekkelijker wordt in het kernwinkelgebied. Zelf heb ik zo mijn ideeën hierover maar ik zou ook eens willen polsen bij de burger wat zij willen dat er bij komt… “
“Enerzijds is het wachten op de ontwikkeling van de collegesite, anderzijds gaan we binnenkort eens samenzitten met de raad van lokale economie, met betrekking tot lopende en mogelijke bouwinitiatieven en hoe we die verder kunnen faciliteren of aanmoedigen.”
“ De leegstand wat winkels betreft is minimaal in de winkelstraten maar toch willen we die eens één per één overlopen om te kijken wat er kan gedaan worden.”
Het aanbod mag uitbreiden en er is niet veel leegstand…zijn er dan panden te kort?
Pieter: “Er zijn meer geschikte panden nodig maar ook meer woongelegenheid in het centrum! Daar is vraag naar. We willen dus een levendig en leefbaar kernwinkelgebied uitbouwen, waar winkelen, wonen en werken samengaan.”
Is de beslissing om gelijke parasols op de markt te plaatsen er door jullie gekomen?
Pieter: “Dit is vooral gegroeid na de succesvolle “knip” op de markt vorig jaar en de jeugdterrasse. Plots waren terrassen veel meer in trek. Uiteraard wegens corona. Voor de knip moesten we een permanente oplossing uitdokteren. Een aantal horeca zaken waren sowieso van plan om nieuwe luifels, tenten en parasols aan te schaffen, dus zo is de vraag gegroeid. Onvermijdelijk kwam dan de verplichte eenvormige kleur ter sprake en werd de vraag geopperd of het geen tijd werd om te veranderen van kleur. Uiteindelijk werd door de horeca zwart voorgesteld en daar kan ik me heel goed in vinden. Dat is zeer stijlvol. Een beetje in lijn met een aantal nieuwe zaken die wit/zwart gekozen hebben. De viswinkel Wouters, Immo Francois en Immo Madou, Mimi, maar ook wij met de Kamenier.”
“In samenspraak met het stadsbestuur is dit beslist en dit is ook besproken met de raad van lokale economie. Er is bovendien een overgangsperiode van een aantal jaar, met subsidies, er wordt gekeken naar groepsaankoop. En sommige installaties zijn wel al afgeschreven en aan vervanging toe. “
“Er is op Facebook wat consternatie ontstaan hierover, met halve waarheden die dan uitvergroot worden helaas. Tegenwoordig kan je niks meer posten zonder een hoop bagger over je te krijgen. Positieve en constructieve kritiek kan, maar vaak is het al te respectloos en zonder goed geïnformeerd te zijn, en daarmee schieten we als Tielt, handelaars EN bewoners, in eigen voet. Dus als werkgroep staan we altijd open voor goede ideeën en mensen die tijd willen vrij maken om hun schouders hieronder te zetten. We zijn bereikbaar via de facebook en instagram pagina’s van shoppingtielt J. “
Welke grote acties voorzien jullie dit jaar als ondersteuning van de handelaars?
Pieter: “Aangezien shoppen nog altijd niet met twee kan in principe, wordt voorlopig niks georganiseerd qua evenement. Van zodra er versoepeling is, en indien de regels het toelaten, komt er een spetterend shoppingweekend aan. Dan kunnen we de andere evenementen zoals eerder geschetst, weer beginnen inplannen en nadenken over nieuwe initiatieven. Zo ligt er een nieuw concept voor de eindejaarsactie klaar, met krasloten en heel veel geschenkbonnen. We wilden dit in 2020 lanceren, maar dat kon helaas niet door corona.”