Financieel dienstverlener Callant blijft groeien over heel België en dat is niet anders in de Westhoek. Robyn Verzekeringen uit Ieper sluit aan bij de groep van Peter Callant. Vanaf 1 januari 2025 zullen zo alle diensten die Callant aanbiedt als one-stop-shop voor verzekeringen, kredieten en financieel advies ook beschikbaar zijn via het huidige kantoor van Robyn Verzekeringen in de Oude Veurnestraat in Ieper. ‘Dit is een match op het vlak van familiale waarden en dankzij deze overname kunnen we nu met een eigen vestiging ook onze klanten nog beter servicen in de Westhoek’, zegt een tevreden Peter Callant.
135 jaar lang al is Robyn Verzekeringen als makelaar actief in en rond Ieper. Zaakvoerder Paul Robyn vertegenwoordigt zo al de vijfde generatie van één van de oudste families in de verzekeringsbranche. Robyn Verzekeringen is door de jaren heen gegroeid als familiebedrijf pur sang, mét rijke traditie én een waarden-gedreven aanpak.
De volgende generatie koos echter voor andere paden, waardoor Paul Robyn op zoek moest naar een juiste oplossing om continuïteit te verzekeren. De keuze voor een overname door Callant was heel bewust. “We zijn altijd een familiebedrijf geweest en we wilden dat blijven”, zegt Paul Robyn. “Voor onze medewerkers én voor onze klanten.” Die laatste zijn vooral ondernemingen.
“Een overname door de groep van Peter Callant maakt dat mogelijk”, zegt Robyn. “Familiale waarden vormen het DNA van Callant.” Peter Callant knikt daarbij bevestigend. “Wij beschouwen onze klanten en onze medewerkers als familie”, zegt hij. “Waarden zoals integriteit, warmte en eerlijkheid zijn belangrijk voor ons beide en verbinden ons dan ook.”
“Van bij de eerste keer dat we aan tafel zaten, voelden we dat die waarden perfect overeenkwamen”, vult Robyn aan. “We wilden zeker zijn dat alles kan worden verdergezet zoals iedereen het van ons gewoon is. Wijzelf en onze werknemers hebben de klanten steeds heel persoonlijk bediend: steeds nabij, open naar de klant toe en tegelijk discreet richting buitenwereld. Ik ben vooral gerustgesteld. We varen een veilige haven binnen.”
Win-win vanaf 1 januari 2025
Paul Robyn blijft actief in de onderneming. “Nog jaren”, zegt hij zelf. En dat vol goesting. Hij kijkt uit naar een nieuw hoofdstuk, met Callant als drijvende kracht en garantie voor tal van extra voordelen voor bestaande en nieuwe klanten. De processen worden de komende maanden op mekaar afgestemd.
Vanaf 1 januari 2025, eens de integratie afgerond is, zullen alle huidige en nieuwe klanten in de kantoren in Ieper terechtkunnen voor de brede waaier aan financiële dienstverlening die de experten van Callant te bieden hebben: kredieten, verzekeringen en financieel advies. “We waren reeds actief in de Westhoek”, zegt Peter Callant. “Maar we hadden er voor deze overname nog geen vestiging. Nu kunnen we onze klanten nog beter servicen vanuit een eigen kantoor.”
“Deze regio biedt voor ons veel opportuniteiten”, zegt Peter Callant. “Hier zitten veel sterke bedrijven, die in alle bescheidenheid en stilte hun ding doen. Zij hebben nood aan stevige financiële ondersteuning door experten. De mensen die vandaag actief zijn bij Robyn hebben de kennis om met de meest complexe dossiers om te gaan, en worden nu extra versterkt door onze ervaren mensen. In elke tak of voor elk risico heeft Callant één of meerdere experten. Zo wordt ons team alleen maar sterker en meer ervaren, wat zeker niet vanzelfsprekend is in onze sector. Als je dan ook een match vindt op basis van waarden, is het altijd een win-win.”
Naast de ‘win’ voor de klanten, stelt het Robyn vooral gerust dat ook zijn medewerkers winnen bij de overname: “Werken voor een grote, stabiele werkgever als Callant heeft zijn voordelen. Ik denk aan de digitale tools, die het werk van Callant medewerkers een pak gemakkelijker maken. Maar zeker ook aan de HR strategie bijvoorbeeld. Die is tot in de puntjes uitgewerkt op alle vlakken: opleidingen, verloning, work-life-balance, doorgroeimogelijkheden, rekrutering en selectie,…. Het feit dat er zo weinig werknemersverloop is bij Callant, bewijst dat mensen daar graag werken. Dat was voor mij doorslaggevend in mijn beslissing.”
Digitale tools en internationaal netwerk
Als makelaar zet Callant ook fel in op digitalisering. Zo investeerde het in tools zoals bijvoorbeeld Keypoint, MyFaro, een fleet module voor klanten met grote vloten en ook Paperbox dat documenten digitaliseert met AI. “Al deze tools zorgen voor meer efficiëntie voor de medewerkers en voor een grotere klantentevredenheid”, zegt Callant.
De groep van Peter Callant is bovendien lid van een internationaal netwerk, waardoor ze ook grotere internationale bedrijven uit de Westhoek kunnen bedienen. Dankzij de samenwerking heeft het kantoor van Paul Robyn in Ieper nu bovendien ook toegang tot gespecialiseerde verzekeraars waar enkel de topmakelaars van België mee samenwerken. Zo kunnen de risico’s van de klanten nog beter worden geanalyseerd met uitgebreidere waarborgen.
Constante groei
De nieuwe plannen van financieel dienstverlener Callant in de Westhoek passen in het strategisch plan waarmee het zich de komende jaren verder wil richten op grote en middelgrote ondernemingen door een uitbreiding van haar activiteiten. Voor Callant is de overname van Robyn Verzekeringen de 24ste in haar 33-jarig bestaan én ook niet de laatste.
In haar groeiproces blijft Callant trouw aan de missie waarmee ze al jaren haar klanten bedient: als betrokken makelaar de klant levenslang én 360° ontzorgen, op elk vlak. Met deze en toekomstige overnames verstevigt Callant zijn positie in de top-10 van Belgische makelaars.