Auto blijft populair maar fiets wint aan terrein in Tielt

Patrick Demarest

31/01/2021
Actua

De auto blijft in Tielt het meest populaire vervoermiddel maar de fiets wint aan terrein. In een online mobiliteitsbevraging vragen Tieltenaren betere en bredere fietspaden, fietsstraten, alternatieve fietsdoorsteken, fietsstallingen en autovrije of autoluwe zones. Voor de bevordering van verplaatsingen per fiets of te voet geven ze maar liefst 2.600 aandachtspunten aan.

In oktober 2020 konden Tieltenaren en Tieltse verenigingen zich uitspreken over mobiliteit en suggesties doen voor meer verkeersveiligheid in de stad, deelgemeenten en de bedrijventerreinen. De resultaten van de online mobiliteitsbevraging voor de verkeersleefbaarheidsstudie zijn verwerkt en geanalyseerd. 2.026 mensen hebben deelgenomen aan de bevraging. Een kleine helft van de deelnemers was tussen 31 en 49 jaar oud. Behalve individuele burgers gaven ook 63 organisaties of verenigingen input.

“Potentieel om auto vaker aan de kant te laten staan, is groot”

“Niet geheel onverwacht blijft de auto het meest populaire vervoermiddel”, zegt schepen Vincent Byttebier (CD&V). “Maar de fiets wint duidelijk terrein, naast te voet gaan. Ook het potentieel om de auto vaker aan de kant te laten staan, is groot: voor bijna 70 procent van de respondenten bedraagt de afstand tot de werkplek of school immers minder dan 7 kilometer.”

Het weer heeft ook een invloed. “Bij slecht weer lijkt de auto het enige alternatief en valt de fiets terug naar 10 procent”, gaat Vincent Byttebier verder. “Opvallend: 36 procent van de jongeren fietst ook in de winter naar school.”

“Ook betere voetpaden en meer overzichtelijke oversteekpunten gevraagd”

Het meest genoemde alternatief voor de auto is dus de fiets. “Vandaar ook een duidelijke vraag naar betere of bredere fietspaden, fietsstraten, alternatieve fietsdoorsteken, fietsenstallingen en autovrije of autoluwe zones”, aldus Vincent Byttebier. “Ook betere voetpaden en meer overzichtelijke oversteekpunten staan hoog op de agenda van de Tieltenaar.” De deelnemers gaven voor de bevordering van verplaatsingen per fiets of te voet maar liefst 2.600 specifieke aandachtspunten aan.

“Een meerderheid - 55 procent - wil zoveel mogelijk ‘doorgaand’ verkeer uit het centrum weren”, zegt Vincent Byttebier. “40 procent wil zeker zwaarder verkeer van meer dan 7,5 ton bannen. Dat zware verkeer moet dan vooral tijdens de spitsuren worden geweerd. Verder is een kleine 1.000 mensen in de bevraging gewonnen voor de aanleg van de zuidwestelijke tangent.”

Wat openbaar vervoer betreft, zijn in de mobiliteitsbevraging de meeste mensen neutraal. Wel klinkt buiten het centrum duidelijk de vraag naar meer aanbod en een hogere frequentie.

Centrum en Zuid-Tielt

Wat valt er op in de resultaten per woonkern? Een overgrote meerderheid - 75 procent - vindt dat er in het centrum en Zuid-Tielt voldoende parkeerplaatsen voor auto’s zijn maar dat er slimmer mee moet worden omgegaan. Voor 39 procent zijn er genoeg fietsparkings of dat er verstandiger mee moet worden omgesprongen.

60 procent vindt autovrije zones een goed idee. Van de 40 procent die daar niet van overtuigd is, vindt dan nog eens 40 procent weer dat het wel kan binnen bepaalde periodes.

Drie kwart van de respondenten is tevreden met de zone 30 maar de helft vraagt om nog meer veiligheid. “Zoals beperking van de snelheid door handhaving, ingrepen in de infrastructuur en een beperking van het zwaar verkeer”, aldus Vincent Byttebier.

Voor het veilig oversteken van de ring kiest 59 procent voor een fiets- en voetgangersbrug. Een kwart vindt een aanpassing van de bestaande lichtenregeling dan weer voldoende.

Noord-Tielt en Schuiferskapelle

Een ruime meerderheid - 58 procent - blijkt best tevreden over het autoparkeren in Noord-Tielt en Schuiferskapelle. “Een derde vindt dat er meer doordacht mee kan worden omgegaan”, zegt Vincent Byttebier. “Er zijn nogal wat meldingen over sluipverkeer - vooral zwaar verkeer in Schuiferskapelle. Slechte of smalle fietspaden worden gesignaleerd, net als een soms problematische verlichting. Ook de lange wachttijd bij de verkeerslichten op de ring wordt aangehaald. Het gaat dan om het kruispunt van de ring met de Wingensesteenweg, Stokerijstraat en Schuiferskapellesteenweg.”

Oost-Tielt en Kanegem en Aarsele

“Ook hier is de meerderheid - 57 procent - gewonnen voor de huidige parkeersituatie”, geeft Vincent Byttebier aan. “Een klein kwart meent dat het beter kan worden ingevuld. Specifiek voor Aarsele zijn er veel meldingen van doorrijdend vrachtverkeer. Ook hier wordt de nodige aandacht gevraagd voor doorgaand vracht- en sluipverkeer en voor veiliger en beter onderhouden fietspaden.”

Bedrijventerreinen

Voor de bedrijventerreinen Huffesele, Zuid en Noord wordt vooral een betere ontsluiting gevraagd. Ook meer optimale fietsverbindingen -paden en beter uitgebouwde (vrachtwagen)parkings staan op de verlanglijstjes. Een belangrijk aandachtspunt blijft snelheid.

“De resultaten worden in detail bekend gemaakt via tieltmobiliteit.createlli.com”, zegt Vincent Byttebier. “Nu gaan we het eigenlijke mobiliteitsplan uitwerken. In de volgende stap wordt via overleg de visie uitgewerkt rond diverse scenario’s voor verkeerscirculatie, wijken en schoolomgevingen. Dat overleg komt er via een klankbordgroep, zowel met de burger via burgerpanels als met de scholen.”

Dat klankbordgroep met burgers vindt plaats via een Zoom-sessie op woensdag 10 februari van 19 uur tot 21 uur. “De groep zal zijn samengesteld uit leden van adviesraden, medewerkers en leden van de Tieltse gemeenteraad”, zegt Vincent Byttebier. “Op donderdag 25 februari om 10 uur is er een gelijkaardige workshop voorzien, specifiek met de scholen.”

“Eind april volgen dan een eerste burgerpanel enerzijds en een workshop specifiek rond parkeerbeleid anderzijds”, aldus nog Vincent Byttebier. “In juni zijn dan weer een tweede burgerpanel en een online bevraging rond het actieplan voorzien. Begin juli komt er dan een dialoogmarkt voor iedereen.”