250 jaar steenweg Tielt-Deinze

Patrick Demarest

10/12/2020
column


De naam duidt er al op: de Deinsesteenweg in Tielt en Aarsele was de eerste weg in onze contreien die aangelegd werd met (kassei)stenen, en dat is nu precies 250 jaar geleden. In het kader van de ontsluiting van de steden en de uitbreiding van de wegeninfrastructuur onder het Oostenrijkse bewind kwamen de schepenen van Tielt, Aarsele en Deinze in 1750 overeen om de kosten te delen voor het aanleggen van een totaal nieuwe en verharde weg van Tielt naar Deinze.  Uiteindelijk zou het duren tot in 1770 vooraleer de aanleg van deze steenweg gedecreteerd  werd  en de te onteigenen stukken grond, bos en weide werden uitgemeten. De nieuwe kasseiweg werd dan in 1771-1772 aangelegd in het verlengde van de Tieltse Hoogstraat en dwars doorheen het z.g. "Galgenveld" (cfr. Galgenveldstraat) met een kaarsrecht tracé tot in Deinze. 

Tegenwoordig is deze  N35 een onderdeel van de verkeersas Torhout-Pittem-Tielt-Deinze, en vermoedelijk zal er niemand ooit stilstaan bij het feit dat deze historische weg nu zijn 250ste verjaardag zou kunnen vieren. In deze Corona-tijden wordt er echter niets meer gevierd en eigenlijk is het ook niet zo goed gesteld met deze gewestweg: het wegdek is soms in erbarmelijke staat en het fietspad (twee smalle moordstrookjes) is een echte ramp te noemen.

Het aantal zware auto-ongevallen langsheen deze kaarsrechte weg is intussen niet meer te tellen, en wee degene die zich houdt aan de opgelegde snelheidslimiet van 70 km per uur: die wordt steevast een paar keer ingehaald tijdens zijn tocht van Tielt naar Deinze.


Regelmatig lagen er al plannen op tafel voor een vernieuwd wegdek en een afgescheiden fietspad, maar nooit kwam het ervan.  Ook nu heeft het Vlaams gewest naar verluidt grootse plannen om deze weg grondig te renoveren, maar eerst zien en dan geloven.  Zo dateert het project voor een veiliger fietspad al van in 1972, nadat de 17-jarige Aarseelse scholier Hendrik Vandierendonck op weg naar het VTI in Tielt doodgereden werd door een vrachtwagen.  Via Google las ik een krantenbericht uit 2007 : “Het Vlaamse Gewest liet aan het stadsbestuur van Deinze weten dat het aanpassings-, herstellings- en herinrichtingswerkzaamheden wil uitvoeren op de N35. Deinze maakt van de gelegenheid gebruik om fietspaden aan te leggen, en in dat kader zal het een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met het Vlaamse Gewest. Door de aanleg van de fietspaden zullen fietsers een stuk veiliger richting Grammene, Gottem en Wontergem kunnen rijden.”

Intussen zijn we alweer 13 jaar verder, maar nog altijd gebeurt er dus … niks!

Ander  drama verbonden aan deze weg: de vliegtuigramp van oktober 1971 toen 63 mensen de dood vonden nadat een toestel van British Airways net naast de N35 te pletter stortte, vlak voor de grens met Wontergem en heel dichtbij het iconische café De Steenoven, dat nog steeds uitgebaat wordt door de al even legendarische Paula Vergote… al staat ook daar de tapkraan stil wegens Corona.  Of liever: er wordt geen bier meer geschonken, want de kleine maar supergezellige toog van Paula beschikt niet eens over een tapinstallatie.  Voorstel: Als Corona achter de rug is gaan we met zijn allen een pint drinken bij Paula om daar deze verjaardag te vieren, en we klinken dan op een betere toekomst voor de “Staatsbaan”, zoals de weg vroeger heette in Aarsele.